07 10 2021

-

Ik heb het ontwerp verder versimpelt tijdens het lassen (gedeeltelijk door tijdsdruk en gedeeltelijk voor esthetiek). Door dat er minder lijnen te trekken met ijzerdraad zijn de de paar die er zijn sterker voor mijn gevoel. Ook de golvende vormen werkt naar mijn gevoel goed. Het niet beplaatten van het korset maakt naar mijn gevoel het werk meer ruimtelijk. het enige nadeel is dat het minder stevig lijkt.

Tijdens het werken realiseerde ik mij  dat een redelijke opgaven gaat worden om het korset bij een paspop aan te trekken. Als oplossing  heb ik besloten de paspop als verbindend onderdeel te maken.

28 10 2021

-

Het werk staat moeilijk op zich zelf omdat details sterker zijn dan het gehele beeld. Daarom heb ik nog een aantal foto's en video's gemaakt van het werk.

Deze heb ik tot een geheel geëdit met nadruk op de details. Ik heb wat duistere barok muziek gebruikt omdat dat goed samen gaat met het korset, een kleding stuk uit de barok.

Ik ben erg te vrede met het eind resultaat. Het beklemde en verstrengelende gevoel waar ik voor ging is denk ik er goed in terug te vinden. Ik heb besloten het werk 'scherpe elegantie' te noemen.

04 11 2021

-

De tweede grote opdracht dit semester voor design is een materiaal onderzoek. Het ik wou graag metaal verder onderzoeken, maar nu kijken of ik de wisselwerking tussen metaal en wol kon onderzoeken. twee materialen die erg tegen over elkaar staan kwa essentie.

Ik ben begonnen met kijken hoe ik metaal plaat kan bewerken door het te bedekken in verschillende chemicaliën. En wat vul wol heb ik gespannen in het midden van een metalen drie hoek.

Het platte metaal bewerking vind ik niet heel erg interessant, Het zwaarte kracht element dat het hangt vindt ik meer hebben. De proef met het wol en metaal vindt ik wel erg geslaagd. Het contrast tussen het harde/zachte, stevig/los en zwaar/ligt werkt erg goed.

11 11 2021

-

Het spelen met zwaartekracht kan denk ik wel de kracht worden van dit werk. de verwachting van zwaartekracht tot verhouding met wol en metaal zijn tegenovergesteld, het lijkt mij dan ook interessant om ligt zwaar te laten lijken en zwaar ligt te laten lijken.

De drie objecten van deze weken draaien dan vooral ook om het omdraaien van die licht/zwaar verhouding.

niet bewerkt metaal is een zeer natuurlijk/basis materiaal, daarom heb ik gekozen om ook zo'n niet bewerkt mogelijke wo te gebruiken (niet gewassen of gesponnen texelaar).

02 09 2021

-

Tijdens de eerste les van design dit semester was de opdracht het ontwerpen van een portemonnee.

Het doel voor mij was om een zeer ruimtelijke portemonnee te maken gebaseerd op geometrische vormen. In de vorm van een armband leek mij het meest praktisch omdat alle pasjes makkelijk zijn te scannen.

Voor de uitvoering heb ik uit karton een hexagoon (zeshoek) gemaakt met vakjes aan de buiten kant waar pasjes in gestopt kunnen worden. Het model is helaas iets te groot en ik had beter voor en pentagon (vijfhoek) kunnen kiezen.

09 09 2021

-

De eerste grote opdracht draait rond om het maken van een kledingstuk.

 

Momenteel word er tijdens de lessen kunsttheorie de hofcultuur van Lodewijk IV behandelt, Claire beschreef de vrouwen kleding uit deze tijd als bewust vrouw onvriendelijk werd ontworpen. Kleding bewerkte de fysieke beweging en was niet mogelijk zelfstandig aan te trekken. De term vrouw onvriendelijke kleding intrigeert mij erg omdat ik denk dat dit nog steeds wel enig zins bestaat, en lijkt mij daarom interessant om werk op gebaseerd te maken.

Het korset is denk ik wel het icoon voor vrouw onvriendelijk kleding en leek mij daarom interessant om mee te werken. Door de vernauwing te overdrijven komt er nadruk op onderdrukkende karakter van het kleding stuk.

15 09 2021

-

Het leekt mij interessant om het korset uit te werken met metaal. Het onbuigzame karakter werkt denk ik goed met het beklemde gevoel waar ik voor wil gaan.

Om een idee voor de vorm te krijgen heb ik een 3D schets gemaakt. Hier voor heb ik een techniek met satéstokjes gebruikt, de stokjes wil ik uitwerken in ijzerdraad en gedeeltelijk invullen met platen staal.

Ik heb het beklemmende onderdeel verder door getrokken waardoor de ijzerdraad de huid van de drager zal door steken. Het is niet alleen meet vrouw onvriendelijk maar nu ook volledig ondraagbaar geworden.

Het korset lijk helaas veel op beker. Door een aantal rondende/ golvende vormen toe te voegen denk ik dat het meer op een korset gaat lijken en sowieso wat meer dynamiek krijgt.

WhatsApp Image 2022-01-19 at 07.42_edited.jpg
WhatsApp Image 2022-01-19 at 07.42_edited.jpg
WhatsApp Image 2022-01-19 at 07.42_edited.jpg
WhatsApp Image 2022-01-19 at 07.42_edited.jpg
WhatsApp Image 2022-01-19 at 07.42_edited.jpg

18 11 2021

-

Tijdens de beoordelingen wil ik al het werk centraal presenteren als een collectie. Alles hangt van af het plafon en de toeschouwer moet er enigszins doorheen kunnen lopen.

Om alles gezamenlijk op te hangen als een werk heeft had het nog een aantal groteren/ruimte vullende objecten nodig. De grotere werken hebben meer een focus op het zwaar lijk, door dat ze het metaal lijken te vormen in plaats van andersom.

Ik heb het werk 'wol/metaal, zwaar/ligt' genoemd. Ik wil niet te veel sturen met de titel omdat ik denk dat het werk bij de kijker verschillende interpretaties kan uitlokken na wat zij associëren met ligt/zwaar verhoudingen.

WhatsApp Image 2022-01-19 at 07.42_edited.jpg
WhatsApp Image 2022-01-19 at 07.42_edited.jpg
WhatsApp Image 2022-01-12 at 14.10_edited.jpg
WhatsApp Image 2022-01-12 at 14.10_edited.jpg
schetsen_vrouwonvriendelijkekleding.jpg
WhatsApp Image 2022-01-19 at 08.49.59.jpeg
DSC_0004_edited_edited.jpg
DSC_0015_edited.jpg